Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

3/5 kl. 08:57, av Hustomten

Tack för mig /Hustomten

Se förstasidan för sammanhang.

Jag har varit på Bubblan i ett antal år nu. 10? Först som läsare, sen som novellförfattare och till sist som Hustomte. Vad som lockat mig till, men också fått mig att stanna på Bubblan, är mycket. Bra noveller och ett genuint engagemang. Mycket tack vare att Bubblan varit personlig och omhuldad. Fröken H's fantastiska skapelse.

För några år sedan skulle (antagligen) Bubblan gått i graven. Det kostar tid, energi och pengar att driva en sådan här sida och "plötsligt" saknades eller sinade alla dessa tre. Livet, saker hände men det är i detta sammangang mer av ett faktum (och inte min berättelse). Som engagerad Bubblanmedlem med programmeringskunskaper kunde jag lösa eller åtminstone kompensera för delar av dessa problem. Genom ett helt frivilligt engagemang. Tillfälligheter och möjligheter sammanföll till Bubblans fördel (vågar jag påstå). Gick från skribent till "Hustomte". Och på den vägen har det varit några år nu. Det var dock aldrig tänkt som en långsiktig lösning. En Hustomte ersätter inte en Husmor eller Husbonn ;)

(För den som undrar - tekniken bakom Bubblan är gammal och lider av mycket stor teknisk skuld. Det skulle krävas en rejäl insats att lyfta tekniken till något mer adekvat och väl fungerande som går att underhålla och vidareutveckla. Nutidssäkra så väl som framtidssäkra. I slutändan kokar det ned till behovet av engagemang, ledarskap och ansvar att göra den resa som skulle behöva göras. Detta är vad det främst handlar om, mer än vad det handlar om pengar - vad MIG anbelangar.)

Bubblan är Fröken H's skapelse och sajt. Det är hennes beslut att ta. Jag står 110% bakom hennes val och beslut. Denna "novell" är mitt sätt att motivera varför jag gör det. Och kort berätta om min resa som Hustomte och tacka för mig. :)

Allt har sin tid och plats. <3

Och (glömde det)... TACK Fröken H! Inte bara för Bubblan och den fantastiska skapelse och upplevelse den varit - utan för förtroendet som Hustomte. <3

mvh

Hustomten

ps. Bubblan kommer funka "som vanligt" tills... den inte gör det längre. Exakt hur länge det kommer vara så låter jag vara osagt men gissningsvis maj ut, åtminstone. Det går alltså bra att publicera både kommentarer och noveller ett tag till för den som vill. ds

17 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

#36

zzzzaragon

Väl talat, mx55. Det som krävs är tid snarare än pengar.

Är löst involverad i pornpen.ai, en sida för ai-genererad porr i bildform. Där har jag fått en del insyn i hur viktigt det är att hålla allmäna lagar och regler för att få avtal med säkra betalmetoder (dvs inga minderåriga, inga deepfakes, osv). Även om de är noga med såna är t ex Patreon inte möjligt. Att involvera pengar i en sida gör det helt betydligt krångligare och fyrkantigare. Dessutom vet jag inte hur man skulle lösa det rent praktiskt med monetära överföringar oss användare emellan, om man vill vara anonym för varandra och inte låta sanna identiteter hamna i främlingars händer/rockärmar.

För mig är egentligen inte Bubblans generösa gränser det som tilltalat mig, utan den familjära stämningen, snabb publicering, möjlighet att redigera i efterhand.

10/5 kl. 22:29

#35

abrovinsch

Hej,

Vad kostar det att driva denna hemsidan i månaden?
Hur många timmar behöver man lägga på den i månaden?
Kunskapsmässigt, hur avancerat är det?

Har mycket en hel del datorer och servrar, men aldrig hållt på med programmering, endast
installering av licensierad programvara.

Mvh

10/5 kl. 17:09

#34

Plutten1

@mx55 Håller absolut med om det mesta du säger.

Dock är majoriteten av det som du nämner sidor med engelska texter. Finns ett fåtal som har texter med svenska som är bra.

Du nämner "incest" att det skulle vara ett "no no!" att vilja förknippas med. Tja, kanske. Men om du tittar på exvis pornhub mfl. Så är det och "MILF" etc ett rätt stort intresse för. Jag menar dock att den typen av material bör ligga bakom någon sorts "premium" sida som man får betala en slant för att få ta del av.

Jag har också hängt med en del under åren och sett sidor komma och gå. Visst är det som så att det krävs, kanske inte en "passion" men ett intresse av att få lägga ut lite amatör skrivet snusk.

Har man lyssnat på "ligga med P3" och annat på exvis Spotiy, inser man att kvalitén härinne är avsevärt högre än deras material.

Iallafall, det vore kul att om det gick att driva måhända mer som ett hobbyprojekt. Likt som det tidigare gjordes men med tanke på att färre och färre vill göra saker ideellt är det antagligen enbart en önskan.

//Plutten

10/5 kl. 16:43

#33

mx55

Plutten1 mfl:

Jag tycker att det är genuint kul att folk vill skapa något som tar vid efter Bubblan och jag är, i mån av tid och team, gärna en del av det. Men samtidigt så blir jag ändå lite orolig.

Men först. Pengar är vårt minsta problem! Det behövs inga programvaror eller licenser eller annat dyrt. Tiden då det kostade mycket att lägga upp saker på nätet är verkligen förbi. Det som krävs är däremot kunnande. Webben var mycket enklare förr. Dyrt blir det först när du blir stor.

Och inte för att regna på Bubblans parad, men besöksantalet här är mindre än jordnötter. 1,2 miljoner besökare på sjutton år är, i medel, lika med sjuttio tusen besökare om året. Jag som ändå stått ut med sexnovell.se har fått fler läsare på ett par dygn. Personligen lägger ungefär tre hundra i månaden på webbhotell som nästan vore brutal overkill för Bubblan. :)

Med det sagt så håller jag verkligen med Plutten om att det behövs ett team. Ett bra team! Det behövs någon som är bra på att komma med idéer och som kan leda folk. Det behövs de som brinner för bra erotik och som vill korrekturläsa. Kanske behövs det folk som vill vara allmän support. Fem personer känns mycket, men allt beror på hur mycket trafik man kan generera. Ju mer trafik och noveller, desto fler personer behövs som sköter om novellerna.

Men med all respekt (och inget respektfullt har någonsin kommit efter en sådan start); Ingen kommer att betala för noveller! Det finns de som köper sexnoveller men de köper softcore på Amazon eller hardcore på Smaswords. Det finns amerikanska författare som tjänar några hundra dollar i månaden, några mycket mer än så.

Om du, som dem, säljer varje alster för ett par dollar styck så kanske du har tjugo-trettio läsare i månaden. Det är såklart kul att tjäna pengar men jag har hellre de där sjuttio tusen läsarna än fyrahundra dollar. Men det visar också hur få som faktiskt betalar för smutt.

Och varför skulle jag, som lägger ner enormt mycket tid på mitt skrivande, skänka bort dessa noveller för att någon annan ska tjäna pengar på dem? Om inte jag och andra skriver så kommer din webbplats inte att ha något innehåll att lägga bakom den där betalväggen. Men varför skulle jag vilja vara bakom den?

Jag har betalat för att publicera på nätet. Webbplatsen lushstories.com har riktigt höga krav för att bli publicerad och skickar utan pardon tillbaka texter om de innehåller minsta grammatiska fel. Om man däremot betalar en slant så erbjuder de sig att rätta de mest uppenbara. Jag ansåg att det var värt det eftersom att det ändå var en rätt billig peng för att ha en korrekturläsare.

Kommer du dock kunna hitta folk som bryr sig såpass mycket om sexnoveller att de lägger sin fritid på att rätta någon annans jobb? Det är inte många som skriver och än färre som kommer betala. Kostnaden hos lush låg väl på typ femton dollar i månaden eller om det inte var mindre.

Annonser. Visst. Kolla novellsidan.se och se vad de har för annonser. Om du vill ha några seriösa bolag så måste sidan ändras brutalt från hur det bubblan är nu. Många finner incest rent motbjudande och varför skulle företag som sinfull eller vuxen vilja synas i de sammanhangen? Då håller jag hellre sidan ren från annonser och har fem personer som betalar femtio spänn i månaden för att få jobba med något de brinner för. Vi som jobbat i föreningslivet är ändå vana vid att betala en symbolisk summa för att få äran att jobba livet ur oss.

Som sagt: Jag vill verkligen, verkligen, verkligen (!) ha en ny sida som bubblan. Men den måste bli bra och drivas av folk som kan sina grejer, eller åtminstone är snabba på att lära sig. Jag kan fortsätta att publicera på sexnovell.se, för de texter som passar där, och på novellsidan.se med allt annat. Jag är inte nöjd med någon av sidorna men de finns i alla fall där. Jag behöver inte en till plattform där det tar evigheter att bli modererad och där folk kanske inte helt har en aning om vad de håller på med. Det finns redan sådana sidor :)

Jag behöver en ny sida skapad av någon med Fröken H:s passion för sexnoveller och vision för vilken typ av sida hen vill skapa. Jag behöver en sida med en Hustomte som är bra på teknik och folk som kan avlasta hen med att sköta det som inte är tekniskt. Om någon vill så är jag gärna den hustomten. Vidare behöver jag en sida med administratörer som gör ett ordentligt jobb och brinner för att göra det.

Allt annat är bara mer skräp. :D Så förlåt att jag blir så förbannat hård här (inte på det sättet ;) ) men jag vill verkligen att det ska komma något bra ur det här. Om det kommer något ur det alls.

Och vem är då jag att trycka ner alla andra. IT-konsult som drivit egna och andras webbplatser i mer än tjugo år men också hunnit med en del serveradministration under tiden. Jag har varit med i, och drivit, alldeles för många ideella projekt för att det ska vara hälsosamt :D Visst. Absolut! Jag har hybris. Men det ändrar inte att jag är hyfsat bra på det jag gör.

10/5 kl. 15:29

#32

Plutten1

@rosen. Några av problemen är givetvis att det krävs uppdateringar av utrustning/programvara , vilka kostar pengar. Det borde man kunna lösa genom att man har sk. "Premium" innehåll som kostar pengar att ta del av. Till exempel att man har några "öppna" kategorier som alla vilka är medlemmar kan ta del av, exvis "hetero osv". Då kan medlemmar även kommentera, "gilla", betygsätta, skicka PM. Medan övriga sortimentet kräver typ en swish på låt säga en hundring. Man kan även ha "nytt material" som man kan prenumerera på för kanske en tjuga som en engångskostnad.

Tar man även kontakt med exvis butiker som "Sinful, vuxen.se etc" och får lite sponsring den vägen så borde det ticka in lite cash kontinuerligt. Vilket då borde kunna hålla en sida vid liv.

Nästa bekymmer är att ha tillräckligt med moderatorer. Jag var ensam mod på Hard.nu och det var inte enkelt. En crew på 5 stycken räcker utmärkt.

Kan man även få sidor som "hemligg" osv att "rekommendera" skapas det ett intresse för de utmärkta noveller och författare som finns här och sidan kan växa än mer.

Det enda som kan vara ett svart moln är att någon behöver stå bakom det hela utåt sett.

Nåja, "my 5 cents"

Ha det gött

Plutten

10/5 kl. 14:30

#31

rosen

0 rosen Oj oj så tråkigt, har inte riktigt hämtad mig från chocken. Det här är den bästa erotiska sajten. Den är på något sätt familjär, men ändå riktigt härligt fräck med bra gränser och fantastiska författare. Jag nämner tre, men det finns jättemånga. De tre jag tänker på är Sammet: han har en oerhörd stark drivkraft och rättspatos Man utnyttjar inte barn och tjejer, även om man lever på en annan planet, Erotiken blir ändå otroligt härligt sexig även när, sker i andra dimensioner och i ditt rättsnöre är inte förtryckt tillåtet. Har man börjat på en bok av dig blir man aldrig besviken. svårigheten är att sluta i tid. Nästa jag måste säga några ord om är blyertz Han verkligen skriver om våran verklighet som vi dagligen lever i ändå skapas det trovärdig gemensam sex i vardagen: Där är det de små stegen som skapar en intim känsla. Man kan nästan ta på den, Den sista jag vill nämna är sussi. Denna tjej som tassar i gränslandet på vad som är tillåtet och accepterad. Med en finkänslighet driver hon historien nära men inom räckhåll och det blir otroligt sexigt. Att hitta tre så bra författare på samma sajt är en styrka. Den styrkan har Fröken skapat här. Den här mångfacetterad sajten finns ingen annan stans.
Den här sajten har i princip allt som behövs att ge oss kamratlig erotisk gemensam.
Den här sidan är för bra för att dö. Om Fröken H och Hustomten tillåter några av oss fortsätta i deras spår vore det den bästa lösningen. Jag är ingen programmerare, men jag älskar att läsa. Jag är inte rik (tyvärr) men är villig att i alla fall skjuta till 10.000:- för en sådan lösning Vi behöver bra snusk att få drömma oss bort i
Kram till er ALLA
Idag kl. 04:39

9/5 kl. 04:50

#30

rosen

Kommentaren raderad av användaren.

9/5 kl. 04:39

#29

zzzzaragon

Pelle43, sexiganoveller.io verkar bara ha några enstaka noveller som är skrivna senaste fem åren. Men visst är det lovande att admin gjort en uppdatering senaste dagarna, det tyder på att sidan inte är totalt död. Kanske är den sidan värt ett försök.

8/5 kl. 08:49

#28

palachuck

Tack Hustomten för ett fantastiskt jobb, och för intressanta diskussioner kring vad novellerna kan och får innehålla… Kommer verkligen sakna denna sida! Jag hoppas att det dyker upp en annan sida med samma öppenhet och vänlighet! Det har varit en bra plats att vara på. Lycka till med allt!

8/5 kl. 08:33

#27

Pelle43

Tråkigt att det läggs ned, men det finns många siter idag dessvärre och svårt att tjäna på dem.

sexiganoveller.io verkar vara den som är mest underhållen idag och där saker kanske förnyas. (iallafall enligt nyhets sidan)

7/5 kl. 23:26

Läs in fler