Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

25/1, 2014 kl. 21:45, av Bess

Miss Holly

Hon var ung, outsägligt vacker och med en enastående egenskap att orubblig stå fast vid sin intuition, även om tillvaron blev svår.
Constancia visste att hon skulle få det bra hos miss Holly. Intuitionen hade aldrig svikit, kunde inte svika.

Denna novell är skriven exklusivt för Bubblan, för att kunna läsa den måste du vara inloggad. Logga in eller bli medlem nu!

10 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

#8

denglade

Bra skrivet :)

10/2, 2014 kl. 23:42

#7

Bess

Tack för ord som värmer i vinterkylan, Morgonrodnad, Huldran, Deep och Mrs_Robinson. Och tack Mrs för ett sakligt påpekande. Ändrade direkt.
Jag har inte tänkt tanken på en fortsättning. Lovar att fundera på det.

...hm, nu blev det svårt...

;-)

9/2, 2014 kl. 16:48

#6

Mrs_Robinson

Kommentaren raderad av användaren.

9/2, 2014 kl. 10:43

#5

Mrs_Robinson

Magnifico ;)
Jag formligen älskar historiska berättelser och jag gillar ditt språkbruk som du använder smakligt och ändamålsenligt. Jag hoppas att detta blir en serie.

En liten detalj skulle jag vilja att du kikar på. Alldeles i början tränger berättaren in i storyn och förklarar till läsaren i meningen:
"Där barn ofta var mödrar och där deras mödrar åldrades snabbt och hostade sig till döds i fuktiga hus som vi idag skulle betrakta som fallfärdiga skjul."
Detta gör att läsaren halkar ur sin inlevelse. Jag har fått lära av de som kan bättre det här med att förmedla en historia att författaren ska aldrig förklara saker till läsaren utan man ska lita på att läsaren fattar själv genom sin inlevelse. Jag förstår precis hur eländiga bostäderna är utan att de ska jämföras med dagens (för dagens framtid existerade inte då). Hänger du med på vad jag menar?

Det här är endast en pyttedetalj och din story håller top notch kvalité. Jag gillar om kommentatorn lämnar den här typen av kommentarer öppet, så alla kan läsa och kanske lära sig om berättarkonsten.

Bess, jag gillar dina noveller :) Den här hoppas jag ska bli en riktigt lång historia. Det finns mycket här som man kan spinna på. Vem är pappan? Kommer handelsmannens mord upptill ytan nån mer gång? Hur blir kvinnornas relation? Kommer någon på dem och i så fall vad händer då (det var väl sodomi på den tiden)? Ja, det är mycket man kan grena till.

Sedan fick jag inte riktigt grepp om varför pigan anklagades om att ha ljugit om sina anställningar. Eller var det bara damens nyck för att kunna bestraffa henne.

Jag blev så munter om statyn, det var roligt, en bronsman, ha ha, herrejössanes. Gillar den dolda humorn.

So madam, more please!

9/2, 2014 kl. 10:41

#4

Deep

Äntligen fick jag både tid och ro för att läsa denna text och det var definitivt värt både väntan och tiden. Som poesi, skrev Huldran men jag håller håller inte helt med. Det ÄR poesi. Underbar poesi. Punkt.

Vacker text. Stadig, nej en värdig rytm som är fullständigt behärskad, från första till sista mening och bär fram en historia som åtminstone griper tag i mig direkt. Det ser så enkelt ut.

Tack Bess!

8/2, 2014 kl. 10:32

#3

Deep

Kommentaren raderad av användaren.

8/2, 2014 kl. 09:11

#2

Huldran

Som poesi, Bess! Du använder orden så vackert. I all sin bakomliggande tragik.
'...sönderavlade aristokrater.'
Dåtidens England måste ha varit ett elände, speciellt i London runt floden. Det kan vara en sådan plats Du beskriver.
Sedan finns det några ord som känns; '...använda sitt unga kött till att förvrida huvudena på männen där ute... besudlad av manlig säd'. Rik läsupplevelse? Yes!

6/2, 2014 kl. 14:08

#1

Morgonrodnad

Det tycks inte spela någon roll vad du skriver - ditt språk är alltid lika förtrollande. De två kvinnornas livsöden återberättas så väl och naturligt att det känns som att jag läser om två riktiga personer... Storyn är inte något jag vanligtvis skulle söka mig till men sättet du skriver på gör det till en rik läsupplevelse likväl, och jag kan därför inte ge mindre än 5 i omdöme.

26/1, 2014 kl. 16:51