Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

21/10, 2018 kl. 17:33, av Lorden

Den svarta hushållerskan.

Adanna, en 24 årig svart kvinna med rötter i Nigeria tar anställning som hushållerska hos ett par ur den högre societeten i Malmö. Att anställningen innefattar mer än att diska, tvätt, damma och laga mat blir hon snart varse om

© Lorden all rights reserved

 

Adanna, en 24 årig svart kvinna med rötter i Nigeria tar anställning som hushållerska hos ett par ur den högre societeten i Malmö. Att anställningen innefattar mer än att diska, tvätt, damma och laga mat blir hon snart varse om, och hon dras mer och mer in i en tillvaro hon inte kunna drömma om.

Denna novell innehåller rasistiska inslag. Stör det dig, läs den inte.

Novellförfattaren fråntar sig allt ansvar när det gäller mardrömmar, overkliga verklighetsuppfattningar, brist på respekt av det kvinnlig könet, oavsett hudfärg, eller en snedvriden syn på societeten i Malmö, som skulle kunna uppkomma efter att ha läst denna novell.

Alla förekommande personer i novellen är påhittade, förutom en, som så vitt jag vet finns i verkligheten. Etnisk särskiljning kan på sin höjd få förekomma i en fiktiv novell som denna för att ämnet i sig kan vara sexuellt upphetsande, men inte i verkliga livet.

Jag vet. Inledningen blev lång, men handlingen krävde det, sorry.

Trevlig läsning, hoppas jag.

 

Den svarta hushållerskan. Inledning.

- Någon jävla datakurs. Vilket skämt. - tänkte Adanna irriterat när hon satt på bussen efter sitt möte med arbetsförmedlaren. - Jag behöver ett jobb, ingen värdelös kurs i, ja va fan man nu gör på en datakurs. - Hon stirrade med tom blick ut genom rutan på bussen som hade stannat för ett rödljus. På trottoaren utanför satt det folk vid en uteservering och åt, nästan alla log eller skrattade med sina bordskamrater, nästan alla såg ut att vara lyckliga, nästan alla var vita. Förutom killen som serverade, han var mörk. Adanna suckade och kände hur magen drog ihop sig. Hon hade inte ätit något sedan igår morse, och tallrikarna med mat på borden vid uteserveringen påminde henne om just det. I 22 år hade hon bott Sverige. Sprungit omkring i Svenska blöjor, gått i Svensk skola, aldrig pratat något annat språk än Svenska. Hela hon var Svensk, ända in i själen. Men ändå så var hon på något sätt utanför och hade inte alls samma möjligheter att få ett jobb som andra Svenskar, på grund av att hon var svart. - Datakurs! Fy fan! Den kan du stoppa upp i arslet jävla arbetsförmedlare! - svor hon tyst för sig själv när bussen ryckte till och fortsatte sin färd.

Men ett litet leende syntes i hennes ansikte när hon tänkte på att han hade varit rätt söt, och hur hon hade suttit och undrat, medans han svamlade hur bra en datakurs var för just henne, om han hade det med stort d. De flesta hade inte det med stort d, det visste hon av egen erfarenhet. De flesta var, som Svenskar är mest, lite försiktiga, lite tråkiga, lite mycket Svensson. Men en försiktig tråkig Svensson var inte vad hon sökte efter, i alla fall inte när det handlade om snuskigheter, då skulle det vara en som hade det, med stort d. Det, det var en förmåga att våga behandla henne för den hon just är. En kolsvart negress, svartare än den mörkaste midvinternatt. En liten negerhona som bara är bra att ha till just en sak, att kunna sticka kuken i, och samtidigt tala om för henne att apor som hon borde sitta i bur, eller på sin höjd fastkedjad i trädgården, i alla fall inte springa lösa. Den som vågade kallade henne negerhora i vanliga fall, den fick en pungspark. Men i sängen, där ville hon ha en med stort d.

”Adanna!” - Nej, fan. - tänkte hon när hon hörde hyresvärden ropa efter henne. Hon visste mycket väl vad han ville. ”Du är sen, igen!” sa han när han kommit fram till henne vid porten. ”Kommer inte hyran in snabbt så får du flytta. Det är inte första gången.” fräste han och såg bister ut. Adanna suckade, ”Jag ska fixa den, snabbt. Jag lovar.” ”Slut på pengar igen, va? Skaffa ett jobb, som vi andra!” Adanna drog djupt efter andan, och skulle precis till att tala om för honom hur verkligheten såg ut för henne när det gällde jobb, men hejdade sig som tur var. Sättet hon skulle ha sagt det på hade nog bara resulterat i att hon hade åkt ut på gatan direkt. Istället sa hon, med en röst som tydligt visade att hon böjde sig för honom, ”Vi kanske kan göra som vanligt, igen.” Hon slog medvetet ned blicken när hon väntade på hans svar. Hans svar visste hon redan. Det skulle bli detsamma som de andra gångerna, allt var bara en sorts lek för honom. En djup överdriven suck, som följdes av ett ännu mer överdrivet himlande med ögonen, och sedan, ”Jaja, vi gör väl det då.” han gick före henne in genom porten.

Hon följde efter honom in i utrymmet under trappan, och visste precis vad han skulle säga när hon sjönk ned på knä framför honom. Samma sak han sagt varje gång de varit här. ”Får se om det kan bli någon fart på den, tänder ju inte på sådana där svartingar som du egentligen.” sa han samtidigt som han drog ned sina byxor, och började att runka sin kuk. Adanna såg hur förhuden åkte fram och tillbaka över hans ollon, och hur den snabbt växte i hans hand, som vanligt. - Du älskar att förnedra sådana där svartingar som mig. - tänkte hon och log inombords. ”Vänta lite. Kådis, man vet aldrig vad du har för smuts i truten.” han grävde fram en kondom ur fickan, och trädde snabbt på den. ”Så, sug nu! Det är det ända ni negerhoror är bra på. Kuksugarläppar fick ni med födseln.”

Adanna särade på sina läppar och sög in hans kuk i sin mun, med mjuka rörelser förde hon sitt huvud fram och tillbaka, och visste från de förra gångerna att detta skulle gå rätt fort. ”Fan, mer än halva kvar utanför.” fräste han hest och tryckte med handen på baksidan av hennes huvud, och hans kuk kom in långt och fick henne att hosta till. ”För stor för dig va, äkta Svensk kvalitet.” skrattade han först, men tystnade sedan helt. Hans tystnad betydde att han snart skulle spruta, det visste hon. - Du din äkta Svenska kvalitete har nog aldrig sett en äkta svart mans kuk i verkligheten. - tänkte hon hånfullt, och kände hur hans kuk ryckte till inne i sin mun, och hörde hur han stönade, som en gris. Vicevärden drog snabbt av kondomen och slängde den på golvet framför henne. ”Släng den där. Det klarar du va?” Det var ingen fråga, och hon hörde hur han muttrade något när han gick ut genom porten. Det ända ord hon uppfattade var neger. Adanna räckte ut tungan åt hans ryggtavla, plockade upp kondomen och slängde den i sopnedkastet som fanns en halv meter ifrån där hyresvärden hade stått, och gick sedan upp för trapporna. Hyresvärden hade inte det, med stort d, hur många fula ord han än försökte med.

På andra våningen stack en morgontidning ut genom en av dörrarnas brevinkast. Hon spanade ned i trappan men såg ingen, och lirkade snabbt ut tidningen och sprang upp till sin lägenhet. Med en varm kopp te satte hon sig vid köksbordet och bläddrade fram till jobb annonserna i tidningen. Civilekonom sökes, drifttekniker, vd tjänst, vvs ingenjör, hushållerska. Adanna böjde sig över tidningen och läste annonsen. Hushållerska sökes omgående. Är du noggrann, arbetsvillig, har lätt för att följa instruktioner, och förstår vad orden lojalitet och tystnadsplikt innebär, så kan du vara personen vi söker. Vi är ett par som båda har tjänster som kräver mycket av oss, och som därför saknar tid för att sköta om hemmet. Att du har god kännedom om de flest förekommande hushållssysslor är något vi kräver, och förutsätter att du sköter klanderfritt då vi ofta har besök av högre dignitet. Att du talar flytande Svenska är också ett krav vi har, och är du dessutom av utländsk härkomst så är det ett plus. Att du är en kvinna utgår vi ifrån, och du får gärna vara i början av din karriär. Tjänsten kräver ett snabbt infinnande, och därför finns en personalbostad tillgänglig som vi helst ser att du använder. Välkommen med din ansökan. Fru von Aster.

Adanna sträckte sig efter sin mobil, och märkte hur hennes händer skakade och hur hon började bli svettig i handflatorna. - Andas, andas, andas. - tänkte hon, och tog ett par djupa andetag, innan hon ringde numret som stod i annonsen. Efter bara ett par signaler svarade en lite hård,kantig och vass röst, ”Fru von Aster.” ”Öh, jo hej. Jag heter Adanna, och är intresserad av er lediga tjänst som hushållerska.” sa Adanna, och hörde själv hur osäker och nervös hon lät, och kände redan att chansen hade glidit henne ur händerna. ”Bra. Då har jag ett par frågor jag vill att du besvarar. 1. Har du arbetat som hushållerska förut? 2. Hur gammal är du? 3. Är du Svensk eller utländsk? 4. Är du rädd för hundar? 5. Har du barn? 6. Kan du bo i personalbostaden?” Det blev tyst i luren, och Adanna försökte minnas vad den första frågan var. Fru von Aster hade rabblat allt så fort så Adanna hade svårt att hänga med. ”Jo, nä, jag har inte arbetat som hushållerska förut, men är van att sköta om ett hem. Jag är 24 år, och kommer ifrån Nigeria, men har bott här nästan hela mitt liv. Hundar är trevliga, och jag har inga barn eller någon familj eller så. Och jag bor gärna i personalbostaden.” Hon suckade ljudlöst, och höll på att tappa mobilen på grund av hennes våta handflator. ”Bra. Då vill jag träffa dig kl 15:00, ring på vid grinden när du kommer. Fru von Aster bröt samtalet, och Adanna satt med mobilen i handen och kände ur hjärtat dunkade i bröstet. - Gode gud, låt mig få detta jobb, snälla. - tänkte hon, och tittade bedjande upp i taket.

Ett par minuter innan klockan skulle slå 15:00 så kom Adanna fram till fastigheten som tillhörde von Aster. En hög mur gick runt hela tomten, och den stor svarta järngrinden tornade upp sig framför henne. På ena sidan av grinden satt en knapp diskret infälld i muren. Adanna gick fram och tryckte på den, och hörde strax efter ett svagt surrande uppifrån. Hon blickade uppåt, och fick se en kamera som zoomade in henne. - Jisses. - tänkte hon, och riktigt kände blickarna av någon som såg på henne genom kameran. Ett klick i grinden, och sedan öppnade den sig, och Adanna gick in igenom den och följde grusgången som ledde fram till det stora vita huset.

När hon kom fram till trappan som ledde upp till ytterdörren, öppnades den, och en smal blond kvinna i 45 års åldern steg ut på trappan, och synade Adanna från topp till tå. Och Adanna tyckte sig se att kvinnans blick dröjde sig kvar någon sekund vid hennes bröst. Kvinnan var klädd i ridbyxor, ridstövlar och kavaj, och efter henne följde en stor svart hund som lydigt satte sig bredvid henne på trappan, och stirrade på Adanna. ”Adanna, förmodar jag. Jag är fru Von Aster.” Adanna kände igen rösten ifrån telefonen. ”Ja.” svarade Adanna och log, och satte sin fot på första trappsteg för att gå upp till kvinnan. ”Nej!” sa kvinnan snabbt och höjde handen som ett stopptecken. ”Vi tar en annan ingång, den här är finingången, det finns en som du kan använde runt hörnet.” sa fru Von Aster, och gick ned för trappan, och hunden följde henne som om den gick i ett osynligt koppel.

När fru von Aster kom ned för trappan räckte Adanna artigt fram sin hand, men fru von Aster bara gav den en snabb blick, och gick bort mot husknuten. Adanna följde efter, och såg hur hunden hela tiden höll sig ett halvt steg efter fru von Aster. ”Personalbostaden ligger där. Vaktmästaren bor även där. Ni har separata rum, men delar hygienutrymmet.” fru von Aster pekade mot ett litet hus en bit bort. ”Vi förväntar oss att du håller det rent och snyggt, och det finns en dusch, som ska användas regelbundet.” sa fru von Aster och gav Adanna en snabb blick. - Brukar använda den regelbundet. - tänkte Adanna tyst för sig själv, och följde efter fru van Aster in genom en mindre dörr, som ledde rakt in i husets tvättstuga. ”Här tvättar du mina och herr von Asters kläder. Dina egna får du ta hand om själv i personalbostaden.” sa fru von Aster och gick snabbt vidare in i huset.

”Vi har regler, och vissa krav för vår personal.” sa fru von Aster, och satte sig i en stor vit skinnsoffa i något som skulle tjäna som vardagsrum, men mer var som en stor sal. ”Ok.” svarade Adanna, och gick fram till en fåtölj som stod mitt emot fru von Aster. ”Hrrk.” harklingen av fru von Aster fick Adanna att förstå att hon nog inte skulle sätt sig i fåtöljen, så hon blev istället stående bredvid den, och fingrade nervöst på sin väska hon hade över axeln. ”Att sköta hemmet utgår vi ifrån att du kommer att göra. Vi kräver fullständig lojalitet och allt som sägs, hörs, och görs i detta hus, stannar i detta hus. Förstår du?” Adanna nickade först, och sa sedan, ”Ja, jag förstår.” och såg hur fru von Aster rynkade på sin panna. ”Jag och herr von Aster föredrar att bli tilltalade fru von Aster, och herr von Aster.” ”Ok, ja fru von Aster.” stammade Adanna nästan, och såg hur fru von Aster lutade sig tillbaka i soffan och lade sina ben i kors.

”Bra. Jag kan säga direkt att både min man och jag arbetar väldigt mycket, och behöver få tid att koppla av, och, hur ska jag uttrycka mig så att en sådan som du förstår. Vi behöver få utlopp för vissa saker för att orka med våra åtaganden.” Adanna såg hur fru von Asters blick sökte sig ned mot hennes bröst, och sedan vidare ned mot hennes skrev, och hur hon klappade den stora svarta hunden på huvudet. En ilning for genom Adannas kropp. Hon förstod inte riktigt vad fru von Aster menade, men hon anade att fru von Aster just nu inte direkt pratade om vanliga hushållssysslor. ”Ja, fru von Aster.” sa Adanna, och väntade på att fru von Aster skulle fortsätta.

”Jag är fullt medveten om att sådana som du inte har så lätt att hitta ett jobb. Anställer vi dig, så utgår vi ifrån att du kommer att låta oss få utlopp för vissa saker, och inte ställa till med några bekymmer.” sa fru von Aster, och spände blicken i Adanna. ”Om inte, så finns det många fler som du där ute, som bara väntar på att få ta din plats.” Adanna såg som i slowmotion hur fru von Asters hand klappade hunden på huvudet, och trots att fru von Aster inte hade sagt det rent ut, så förstod Adanna nu mycket väl vad hon pratade om. Och om fru von Aster trodde att hon skulle back ur, och låta någon annan som hon ta hennes plats, så trodde hon fel. Med en pirrande känsla mellan sina ben, svarade Adanna, ”Jag förstår fru von Aster, och ni kommer inte att behöva söka efter någon annan, som jag.”

”Bra. Då vill jag att du börja redan imorgon. Arbetskläder finns i personalbostaden. Kost och logi står vi för, och du kommer att vara ledig varje Söndag, om vi inte har något besök då. All annan tid utgår vi ifrån att du är fullt tillgänglig, och utan dröjsmål kan infinna dig snabbt. Några frågor?” Adanna ruskade på huvudet, och sa, ”Nej fru von Aster.” ”Bra. En sista sak bara, för att jag ska vara säker på att du förstått vad som väntas av dig här och att jag ska slippa känna att jag ödslat dyrbar tid på dig. Ser du smutsen där” sa hon och viftade på sin ena svarta stövel. ”Ja fru von Aster.” svarade Adanna och såg hur ett grått damm täckte stövelspetsen, och hur ett halmstrå stack fram ifrån sidan, där det fastnat under sulan. ”Bra. Då vill jag att du gör något åt det.” sa hon och viftade på sin stövel igen.

Adanna såg sig snabbt omkring för att hitta något att torka av stöveln med, men hittade inget. ”Jag ska bara hämta lite papper.” sa Adanna ivrigt, men hann inte röra sig innan fru von Aster svarade henne i en vass ton, ”Du har väl en sådan här.” och hon pekade på sin tunga. Adanna såg på henne, men fru von Asters stränga blick fick henne att sänka sin och åter titta på hennes smutsiga stövel som hon retfullt vickade fram och tillbaka. Långsamt gick Adanna fram till soffan, och sjönk ned på knä framför fru von Aster. ”Vad tror du Rufus. Är den lilla svartingen något att ha.” hörde Adanna fru von Aster säga till hunden när hon förde ned sitt huvud mot stöveln, och kände hur doften av stall och hästskit fyllde hennes näsa. Med känslan av skam och förnedring sträckte hon ut sin tunga och slickade på fru von Asters stövel.

Den fräna smaken fick henne att rynka på näsan, men fru von Asters behandling av henne, hennes nedlåtande sätt och hur hon talade till henne gjorde att hon lyckades med det som hyresvärden inte kunde, nämligen att trigga henne. Fru von Aster hade det, med stort d. Adanna kände hur det hettade till mellan sina ben. Hur hennes kropp reagerade på fru von Asters överlägsna sätt emot henne. - Hoppas hon inte bara nöjer sig med stöveln. - tänkte Adanna, och kände hur hennes egna tankar fick kinderna att hetta till, och med en lätt vridning på huvudet kom hon åt att slicka på sidan av fru von Asters stövel.

”Vad är det Rufus, doftar du något? Gå och kolla.” sa fru von Aster, och Adanna ryckte till när hon plötsligt kände hundens nos mellan sina ben, och insåg att hunden hade känt doften av hennes våta fitta. Tanken på att känna hans nos mellan benen, utan byxor, fick henne nästan att flämta till. ”Du gillar negertiken ser jag Brutus. Löper hon?” sa fru von Aster i en lite hånfull ton. Plötsligt reste sig fru von Aster ifrån soffan och började gå ut ifrån rummet. ”Imorgon förmiddag kommer herr von Aster hem, och då vill jag att du är på plats.” Adanna reste sig snabbt och följde efter fru von Aster genom huset och ut i tvättstugan. ”En sak till. Toaletterna i huset är inte till för personalen.” och med dem orden pekade fru von Aster på dörren, och när Adanna passerade henne så kände hon hundens nos mot sin ända, och en skälvning for igenom henne.

Fortsättning följer...

Av Lorden, någonstans i Sverige, den 27 Maj 2014.

4 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

Ingen har ännu kommenterat denna novell.