Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

15/6, 2020 kl. 19:48, av Hannes II

S/S Nova

Del 1 av 11 i serien Ovan molnen är himlen alltid blå

Jag fick ett sådant där litet ögonblick när jag bara stod och tittade på henne. Hon var egentligen inte speciellt vacker! Kort och rultig men med en överdel som i och för sig var smäcker. Det totala intrycker var i alla fall positivt.

Denna novell är skriven exklusivt för Bubblan, för att kunna läsa den måste du vara inloggad. Logga in eller bli medlem nu!

43 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

#11

Hannes II

Kul att KB4:an inbjudit till spekulationer! Jag har ingen aning om vad det är men eftersom båten går att köra utan den i drift så är den inte vital. @ Huldrans spekulation är lika bra som min, jag tror att det är någon typ av economiser eller skrubber. Däremot är din bild av maskinrummet exakt som min @Huldran.
Namnet Stolpe kom till för att jag ville ha något som lät adligt utan att vara det (enlig adelskalendern iaf).

23/6, 2020 kl. 11:39

#10

Huldran

Hej, Hannes.
Så har även jag lärt mig lite om trecylindriga ångstånkor från väldigt länge sedan, genom den första delen av din novell.

Ser framför mig ett maskinrum långt nere i botten på fartygets mitt, med antalet rörliga metallstänger kopplade till varandra likt på ett ånglok. Med en maskinist klädd i blå overall och med en smörjkanna beredd. Sedan en väldigt brant lejdare, inte stege, upp till däck, där vi nyfikna väntar.

Sedan att Hannes därefter snabbt blir påverkad av två käcka damer i lämplig ålder är ju bara en bonus. Flygkaptenen som verkar veta vad hon vill och är i lämplig ålder utan att ta i för mycket, ser jag som läsare något att bekanta sig mera med för Hannes. Barnfrågan är ju redan löst. Medan Hannes som man, kanske endast tänker på köttets lusta och ser den yngre med kort kjol och slät hy utan rynkor.

Ja ja, det skall bli intressant att få följa historien.
Namnet Stolpe kräver ju också sin man inför nästa kapitel. Men det är du kanske varse?

Vad en KB4:a är? Kan vara en modern motorcykel för penningstarka våghalsar. (Hittas vid lite googling). Har helt säkert helt andra varvtal och prestanda, än vad som krävs i ett modernt maskinrum av idag. Annars tippar jag på att en KB4:a skulle kunna vara någonting med bränslekompression.

//Huldran, som knappt vet något om motorer.

22/6, 2020 kl. 01:09

#9

Hannes II

Ha! En KB4:a låter som något som skulle kunna dyka upp i någon av era noveller @WAMP:isar! Tror dock inte att det hade varit en maskinkomponent i en fartygsmaskin utan snarare något en kvinna skulle tillfredställt sig själv med :)

20/6, 2020 kl. 22:10

#8

WAMPyrellagirls

Gillas skarpt!!!
Nu skulle man bara också haft en KB4:a! :D

19/6, 2020 kl. 00:06

#7

Hannes II

@Mr_Solen, jag tror att fortsättningen inte bjuder på några överraskningar för andra än Hannes.
@Blyerts, har ingen aning om vad en KB4:a är för något!
/Hannes

16/6, 2020 kl. 12:15

#6

Blyerts

En härlig novell med en genomtänkt intrig och ett rikt persongalleri som du har lyckats hålla ihop på ett fint sätt.
Jag anar att du har fått jobba hårt för att hålla ihop det hela.
Dessutom har du get dig in i marin miljö. En steambåt från slutet på 18800-talet, det är inga dåliga grejor!
Och en fråga! Vad f-n är en KB4:a?
Och så den absoluta toppen! Att bli shanghajad i Shanghai. Imponerande!

16/6, 2020 kl. 12:08

#5

blåögd

Jag är fast! Älskar tempot, storyn och miljön. Genuin, känslofylld och på nåt basalt sätt relaterbar.

16/6, 2020 kl. 09:18

#4

lordcom

Riktigt bra skrivet!

15/6, 2020 kl. 23:00

#3

Mr_Solen

Ja en verkligen bra novell, och för oss som älskar en ordentlig handling, blir givetvis otroliga i väntan på fortsättningen. Du har laddat upp för ett "givet" slut och nu är frågan, blir det så? :-)

F ö som ångbåtsgillare blir även den delen spännande

Solen

15/6, 2020 kl. 22:44

#2

Mr_Solen

Kommentaren raderad av användaren.

15/6, 2020 kl. 22:42

Läs in fler