Huvudnavigation

Logga in

Uppgifter

16/5, 2023 kl. 09:30, av Löparen

Jag, mamma och pappa hos rektorn

Del 1 av 1 i serien Jag, mamma och pappa hos rektorn

Denna novell är skriven exklusivt för Bubblan, för att kunna läsa den måste du vara inloggad. Logga in eller bli medlem nu!

  • Del 1: Jag, mamma och pappa hos rektorn.

23 läsare gillar denna novell.

.

Kommentarer

Recensera

Här kan du kommentera eller recensera novellen.

#12

Ronneby

WOW vilken otroligt bra inledning. Hoppas att du fortsätter skriva där denna underbara novell slutade.

28/11, 2023 kl. 23:12

#11

Ronneby

WOW vilken otroligt bra inledning. Hoppas att du fortsätter skriva där denna underbara novell slutade.

28/11, 2023 kl. 23:12

#10

TG64

Klart att fortsättning önskas! Jag gillar själv långa noveller eller novellserier som man kan "klistra" ihop för att just få den långa novellen som man önskar sig! Tråkigt nog har jag inte gjort så förr på nu försvunna sidor där speciellt noveller med minderåriga förekom! Jag hittar inga sådana sidor numera men det kan bero på mina sökkunskaper som är bland de sämsta i världen! Hur många andra lyckas få noll resultat alternativt x antal miljoner och sannolikt ingen som var vad jag egentligen sökte efter? Men tillbaka till ämnet: nu var den ju så kort så att den är öppen för alla möjliga utvecklingar vilket ju är bra! Tvång som uppskattas är en trevlig fantasi som gott borde ingå i förtexten att ska stanna som fantasi! Så min önskan är att skriva så att man inte säkert kan veta den exakta åldern så får varje läsare passa in sin ideala ålder på karaktären? Detta ska absolut inte tas som något krav utan helt enkelt en id'e som var och en får tycka som de vill om- garanterat finns det minst lika många som vill veta den exakta åldern av en eller annan anledning! Ursäkta för den väl långa kommentaren men jag har blivit misstolkad för att just "kräva" olika saker förr så jag gör mitt bästa för att inte bli misstolkad numera men det är säkert någon som anmäler mig för längden på kommentaren eller att vissa noveller ger tankar på hur annorlunda samhället skulle kunna vara med andra normer och då är jag i en gråzon där jag inte direkt kommenterar själva novellen även fast det är det jag gör beroende på läsarens åsikt! Men bara grammatiska kommentarer kan väl inte heller vara inspirerande inget illa menat mot tidigare kommentatorer naturligtvis men har jag fel så tas kritik gärna emot eftersom jag inte är författare själv så kan jag ju inte veta vad var och en uppskattar mest men ett stort TACK! Så borde väl inte vara fel och är dessutom välförtjänt!

29/5, 2023 kl. 20:05

#9

TG64

Klart att fortsättning önskas! Jag gillar själv långa noveller eller novellserier som man kan "klistra" ihop för att just få den långa novellen som man önskar sig! Tråkigt nog har jag inte gjort så förr på nu försvunna sidor där speciellt noveller med minderåriga förekom! Jag hittar inga sådana sidor numera men det kan bero på mina sökkunskaper som är bland de sämsta i världen! Hur många andra lyckas få noll resultat alternativt x antal miljoner och sannolikt ingen som var vad jag egentligen sökte efter? Men tillbaka till ämnet: nu var den ju så kort så att den är öppen för alla möjliga utvecklingar vilket ju är bra! Tvång som uppskattas är en trevlig fantasi som gott borde ingå i förtexten att ska stanna som fantasi! Så min önskan är att skriva så att man inte säkert kan veta den exakta åldern så får varje läsare passa in sin ideala ålder på karaktären? Detta ska absolut inte tas som något krav utan helt enkelt en id'e som var och en får tycka som de vill om- garanterat finns det minst lika många som vill veta den exakta åldern av en eller annan anledning! Ursäkta för den väl långa kommentaren men jag har blivit misstolkad för att just "kräva" olika saker förr så jag gör mitt bästa för att inte bli misstolkad numera men det är säkert någon som anmäler mig för längden på kommentaren eller att vissa noveller ger tankar på hur annorlunda samhället skulle kunna vara med andra normer och då är jag i en gråzon där jag inte direkt kommenterar själva novellen även fast det är det jag gör beroende på läsarens åsikt! Men bara grammatiska kommentarer kan väl inte heller vara inspirerande inget illa menat mot tidigare kommentatorer naturligtvis men har jag fel så tas kritik gärna emot eftersom jag inte är författare själv så kan jag ju inte veta vad var och en uppskattar mest men ett stort TACK! Så borde väl inte vara fel och är dessutom välförtjänt!

29/5, 2023 kl. 20:05

#8

John

Man kan absolut ge goda råd för att någon ska utvecklas i skrivandet, men man kan också vara ödmjuk inför att alla inte har samma förutsättningar. Ska man då med någon sorts hänsyn till läsaren avstå från att försöka helt? Man kan nog utgå ifrån att de flesta gör sitt allra bästa efter sina förutsättningar och att bara säga att något är uruselt eller kasst är inte särskilt snällt eller konstruktivt.

@Löparen: Tappert av dig att skriva noveller på mobilen. Kanske har du ingen dator, kanske spenderar du din tid på resande fot med mycket skrivtid och då är @MX55's råd att anskaffa ett tangentbord mycket bra. Det lyfter skrivandet och förenklar dessutom redigeringen våldsamt mycket. Ska du sitta och peta in långa texter och dessutom kunna utföra vanlig redigering så skulle det för mig snabbt bli en plåga på pekskärm.

Mina texter skriver jag på bärbar dator men 90% av mitt jobb som består av mail och Teams sköter jag via mobilen och ett trådlöst tangentbord (precis som nu). Det är en riktig höjdare.

När jag skriver har jag oftast en storyline med stolpar, punkter som visar berättelsens handling och jag tänker ofta som ett musikstycke, ett intro, en vers, refräng, en vers till osv, avslutas med ett outro. Det är lättare att se med stolpar innan man börjar skriva texten.

Så fortsätt skriva och utvecklas. Här finns betydligt sämre "gubbsnusk" och hyllade författare som inte heller de är perfekta i sitt skrivande. Och jämför jag min första novell jag publicerade på Mina Synder för tre år sedan och nu så kan man lugnt säga att jag har utvecklats och hade jag inte publicerat hade det inte skett.

Så kör hårt och ge oss dina historier.

/J

21/5, 2023 kl. 12:05

#7

marcem

Att jag skrev med så hård formulering beror på att jag tycker att det är nonchalant mot läsarna att ha så dåligt språk och att lägga så lite ansträngning på att få det bra. Läsarna här förtjänar bättre. I övrigt kan jag ansluta mig till mx55:s råd.

20/5, 2023 kl. 16:49

#6

mx55

Jag tycker inte att det är rimligt att trycka ner någon i skorna och, även om jag väl gjort det någon gång, så försöker jag att inte bara såga något som jag tycker är dåligt. Men exakt vad vill du att vi ska ge dig för konstruktiva tips?

Du har en kul öppning till historia! Det är därför jag vill läsa den och det är därför som jag faktiskt försökte skumma igenom igenom din novell för att se om den funkade. Tyvärr gjorde den inte det. Men för att ändå försöka vara konstruktiv:

1. Håll dig till normala skrivregler. Det är faktiskt det första du måste göra. Att du skriver på mobilen är ingen ursäkt. En av mina vänner har skrivit många av sina texter på en blackberry på väg till och från jobbet. Jag själv redigerade en hel del på min iPhone i början, tills jag insåg att det faktiskt tog längre tid. Lägg tre hundra på ett tangentbord kanske?

2. Läs igenom det du skriver. Flera gånger! Du skriver att rektorn har ett moster till kuk, för att ta ett exempel. Om du läser igenom din text flera gånger minskar du risken för att sådant slinker med. Det kommer säkert hända ändå ibland, men du minskar risken. (Jag hittar flera saker i mina noveller hela tiden)

3. Du ”huvudhoppar”. Om du skriver i Jag-form så kan du aldrig skriva om vad andra ser, känner eller tänker. Ditt Jag vet helt enkelt inte det.

Det här blir säkert överkurs och kanske svårt att förstå, men jag försöker. För att kunna skriva om vad mamman och pappan ser, så måste du skriva i tredje person och som en allvetande berättare. Tänk dock på att det är skillnad på att skriva nära en tredje person, där det ändå bara är dennes känslor och tankar som beskrivs (som tex i Harry Potter) och att skriva längre i från en tredje person, vilket är det som kallas för den allvetande berättaren (så som i sagan om ringen). Det sistnämnda är lite omodernt för stunden och det kan bli svårt att komma någon av karaktärerna nära. Jag tycker dock att det funkar bra i sexnoveller eftersom att alla har så olika motiv till varför de gör det de gör.

4. Läs om skrivande. Jag har ynnesten att känna tre publicerade författare och jag har lärt mig enormt mycket på att bara lyssna på dem när de pratar om sitt skrivande, eller genom att läsa deras gamla bloggar. En av dem hänvisar ständigt till saker Stephen King har skrivit om att skriva, och även om jag tycker att hans idéer är vettiga så har jag faktiskt aldrig läst hans böcker.

5. Öva dig på att skriva! Du måste inte publicera allt, även om du vill. Du skriver att du får leva med att du skriver dåligt, men det får vi också. Du kommer att få bättra respons när du övat upp din förmåga.

5. Du är inte färdig bara för att du sprutat. Ok. Alla, eller de flesta, av oss tillfredsställer sig själva medan vi skriver sex. Det är upphetsande även för oss. Men håll dig med att komma tills du är klar eller ta en paus i skrivandet. Nej. Ingen vill läsa en fortsättning när det är uppenbart att du sprutade innan du ens hunnit skruva till slutet av avsugningen. Skriv klart innan du publicerar!

Tror det var allt jag tänkte på. Lycka till med nästa novell!

20/5, 2023 kl. 02:54

#5

Löparen

Vissa tycker det är bättra att trycka ner folk i skorna än hjälpa till lite konstruktivt. Vi är bra på olika saker märker jag.

19/5, 2023 kl. 01:10

#4

marcem

Det här var riktigt kasst, faktiskt. Jag tycker att det finns en gräns när språket är så dåligt att det tar bort allt annat. Och den här är långt under den gränsen.

18/5, 2023 kl. 11:23

#3

MalmöLars

Gärna en fortsättning

17/5, 2023 kl. 11:14

Läs in fler